دکتر صالحی در نشست شورای پژوهشی: دانشگاههای مأموریتمحور برای ماندگاری در افق آینده علمی کشور باید در جهت فلسفه وجودی و مأموریت متمایز خود حرکت کنند
نخستین نشست شورای پژوهشی در دوره جدید، با حضور دکتر سید عباس صالحی رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی و سایر اعضای این شورا روز دوشنبه ۱۵ آبان در دفتر ریاست برگزار گردید.
دکتر سید عباس صالحی رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب در سخنانی این شورا را قوّه عاقله حوزه پژوهش دانستند و انتظار دانشگاه از شورای تخصصی پژوهشی را تشریح و تبیین کردند.
وی وظایف یک شورای پژوهشی کارآمد را در چهار سطح سطح سیاستگذاری، سطح برنامهریزی، سطح وضع مقررات و سطح اقدام دستهبندی نمود.
رئیس دانشگاه به تشریح هرکدام از این سطوح پرداخت و افزود: در سطح سیاستگذاری انتظار میرود یک شورای تخصصی پژوهشی کارآمد، در جهت رفع موانع و بهبود شرایط سیاستگذاری نماید. برای دستیابی به این مهم لازم است اهدافی همچون توسعه کمی و کیفی امور پژوهشی، توجه به نیازها و اولویتبندی آنها، توجه به مأموریت دانشگاه و بهرهوری مالی در پژوهش (اقتصاد پژوهش)، مدنظر قرار گیرد.
دکتر صالحی ادامه داد: شورای پژوهشی در سطح برنامهریزی میبایست نیازسنجی پژوهش، تدوین نقشه جامع پژوهشی در چارچوب سند تحول دانشگاه، برنامه جامع تحقیقات اعضای هیأت علمی، برنامهریزی کمی و کیفی برای نشریات، جذب طرحهای پژوهشی بیرونی و برنامهریزی برای پایاننامهها و رسالههای دانشجویی را لحاظ نماید.
وی با تبیین وظیفه شورای پژوهش در سطح وضع مقررات خاطر نشان کرد: شورا باید در جهت تهیه و تدوین آییننامههای پژوهشی، اصلاح فرآیندهای جاری پژوهش، تعیین روشهای تشویق پژوهشگران و تعیین شاخصهای ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی، گام بردارد.
رییس دانشگاه با بیان انتظارات از شورای پژوهشی در سطح اقدامات، گفت: انتظار میرود شورا تخصصی پژوهشی، بررسی و اظهارنظر نهایی در خصوص طرحها و آثار پژوهشی و تعیین ارزیاب و ناظر پژوهشی و مانند آن را، ارائه نماید.
دکتر صالحی افزودند: کارآمدی شورای پژوهشی در تحقق سطوح چهارگانه بالا، در گروِ وجود یک دبیرخانه پویا، مسئولیتپذیریی حداکثری شورا و در ابتدای راه استفاده از متخصصانی از بیرون دانشگاه است.
در ادامه این نشست دکتر صالحی، در خصوص ضرورت مناسبات آموزش و پژوهش گفتند لازم است نقطههای تلاقی بین این دو حوزه مهم و خطهای ارتباطی حداکثری این دو، مشخص شود.
رئیس دانشگاه افزودند دانشگاههای مأموریتمحور، مانند دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، اگر میخواهند ماندگاری خود را در افق آینده علمی کشور تضمین نمایند، لازم است در جهت فلسفه وجودی و مأموریت متمایز خود، حرکت کنند. در غیر این صورت، توجیهی برای ماندن آنها در چشمنداز آینده، وجود نخواهد داشت.
نظر شما :